3 ورک فلوی بدرد بخور برای جمعۀ سیاه

خلاصه: چیزی به بلک فرایدی نمانده است و این یعنی قرار است سرتان خیلی خیلی شلوغ باشد. قرار است به شما آموزش دهیم چطور با بهره‌گیری از چند کانال در گردش‌های کار مارکتینگ اتومیشن خود، بازدیدکنندگان را به مشتریان دائمی تبدیل کنید.

فهرست مطالب

چیزی به حراج‌های آخر فصل مثل بلک فرایدی (حراجمعه)، یا شب یلدا نمانده است و این یعنی قرار است سرتان خیلی خیلی شلوغ باشد و یا شاید با نکته‌های این مقاله به شما راه های افزایش فروش جمعه سیاه را بگوییم!
هر کاری را که بتوانید برای راحت‌تر شدن فرایند، اتوماتیک کنید، در وقت باارزش شما صرفه‌جویی خواهد کرد ومی‌توانید آن را صرف حل‌وفصل مشکلات جدی‌تری کنید.
اگر می‌شد، علاوه‌بر انجام کارهایی که وقت انجام‌شان را ندارید، از فرایندهای اتوماتیک‌شده حتی درآمد بیشتری به دست می‌آورید، چه؟
 با استفاده از این سه گردش کاری یا این سه ترفند که در این محتوا برای شما آماده کرده‌ایم، تلاش می‌کنیم افزایش فروش جمعۀ سیاه (بلک فرایدی) را برای شما رقم بزنیم.
اگرچه بسیاری از منابع در مارکتینگ اتومیشن بر اتوماتیک‌سازی ایمیل تمرکز دارند،‌ با این حال، امروز قرار است به این موضوع بپردازیم که چطور با بهره‌گیری از چند کانال در گردش‌های کار مارکتینگ اتومیشن خود، بازدیدکنندگان را به مشتریان دائمی تبدیل کنیم.

۱. مجموعهٔ خوشامدگویی (welcome series): منبع درآمد یک فصل بجای یک روز!

اگر سئو و کمپین‌های پولی (paid campaigns) شما عملکرد خوبی داشته باشند، در طول هفتهٔ جمعه سیاه (بلک فرایدی) یا نزدیک به شب یلدا، مشتریان جدید زیادی به سمت سایت شما سرازیر خواهند شد. مجموعه‌ای عالی از ایمیل‌های خوشامدگویی که هم می‌تواند افزایش فروش جمعه سیاه را به همراه داشته باشد و هم عامل شکست شما در استراتژی بازاریابی روزهای پس از تمام شدن بلک فرایدی باشد.
مجموعهٔ خوشامدگویی شما اگر با مشوق‌های فوق‌العاده توأم باشد همان چیزی است که مشتری‌هایتان را از مشتریان فصلی به مشتریان واقعی تبدیل خواهد کرد.
پیشنهاد می‌کنیم به مجموعهٔ ایمیل‌های خوشامدگویی خود، کمپین پیامکی را هم اضافه کنید. دلیل این پیشنهاد این است که در بلک فرایدی ۲۰۱۸، گزارش‌ افزایش بیش از ۲۰۰۰ درصدی ROI را از بازاریاب‌هایی دریافت کرده‌ایم که در طول آخر هفتهٔ بلک فرایدی، از کمپین‌های اس‌ام‌اسی استفاده کرده بودند.
در این‌جا به شما نشان می‌دهیم چطور می‌توانید در گردش کار مارکتینگ اتومیشن جمعۀ سیاه خود از اس‌ام‌اس استفاده کنید:
● وقتی شماره تلفنی از لیدهای خود دریافت کردید، آن را در فهرست تماس دریافت‌کنندگان اس‌ام‌اس قرار دهید.
● کمپین اس‌ام‌اس را همراه با کد تخفیف یا مشوق پیشنهادی ارسال کنید.
● با ایمیلی حاوی کد تخفیف و اطلاعات بیشتر دربارهٔ محصولات پرفروش‌ خود، پیگیری کنید.
● اگر ظرف ۱۲ ساعت هیچ خریدی انجام نشد، یک یادآور متنی (text reminder) ارسال کنید و به فوریت تخفیف/مشوق اضافی اشاره کنید.
● با کمپین ایمیلی یادآوری کنید.
به این ترتیب می‌توانید از بی‌واسطگی و مستقیم بودن پیامک بهره بگیرید و در عین حال با اطلاعات کامل از طریق ایمیل پیگیری کنید.
مشابه این ورک فلو که برای افزایش فروش جمعه سیاه پیشنهاد شده، قبلا برای یک کمپین روز تولد اجرا شده که آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم، شما هم می‌توانید از همین روش استفاده کرده و آن را در کمپین‌های خوشامدگویی جمعه سیاه (بلک فرایدی) اعمال کنید: 

2. گردش کار ترک سبد خرید (Cart Abandonment Workflow): بازیابی درآمدهای احتمالاً از دست رفته

ترک سبد خرید، بهترین دوست شما در بلک فرایدی (حراجمعه) یا حراج شب یلدا خواهد بود: وقتی مشتریان‌ متوجه پیشنهادهای شما مثل درصد تخفیف های مناسب شوند و برای پیشنهادهای حتی بهتر جست‌وجو کنند، احتمالاً نرخ ترک سبد خرید بالایی دارید.

لازم است مشتریان مرددی را که در آخرین لحظه سردرگم می‌شوند، دوباره برگردانده شوند.

 

این‌جا است که سبد خرید رهاشده اهمیت می‌یابد-و بسیاری از مشتریان برای رها کردن خرید خود انتظار تخفیف دارند. در عوض، از فوریت بهره بگیرید و از تخفیف‌ها به منزلهٔ آخرین راه‌حل استفاده کنید.

این حالت را پس از رها شدن سبد خرید امتحان کنید:

● [۱۰ دقیقه منتظر بمانید] اس‌ام‌اس یا وب پوش نوتیفیکیشنی (در صورت داشتن اجازه ارسال از کاربر) که فوریت تکمیل خرید را تکرار می‌کند:‌«آیا سایز شما هنوز موجود است؟» «۴۰ درصد تخفیف تا نیمه‌شب!» «فقط ۴ ساعت تا لغو سبد خرید شما باقی مانده است!» ارسال کنید

● [یک ساعت منتظر بمانید] با ایمیلی حامل عکس محصولاتی که رها شده‌اند پیگیری کنید و با پیام مستقیم‌تری، فوریت تکمیل خرید را تکرار کنید.

● [۱۲ ساعت منتظر بمانید] با ایمیل پیگیری دیگری از مشتریان بخواهید برگردند و خرید خود را تکمیل کنند

● [۲۴ ساعت منتظر بمانید] آخرین ایمیل یا اس‌ام‌اس پیگیری را برای ترغیب مشتری به همراه کد تخفیف اضافه ارسال کنید، اما برای آن محدودیت زمانی در نظر بگیرید.

به این ترتیب، می‌توانید از اتوماتیک‌سازی بازاریابی ایمیلی در جهت افزایش فروش جمعه سیاه برای برگرداندن مشتریان مردد به خرید استفاده کنید و با اضافه کردن کانال‌های بیشتر به این مجموعه، قادر خواهید بود از کانال‌های مستقیم‌تری برای نشان دادن فوریت استفاده کنید.

  

چرا باید هم از پیامک و هم از پوش نوتیفیکیشن استفاده شود؟ 

چون اس‌ام‌اس و پوش نوتیفیکیشن‌ها هر دو دارای فوریت و بی‌واسطگی هستند که معمولاً ایمیل فاقد آن‌ها است. ایمیل پیگیری حامل اطلاعات، عکس‌های محصول و لحن گفتگوی پشتیبانی است که در اس‌ام‌اس و پوش نوتیفیکیشن‌ها جا نمی‌شوند.

۳. ورک‌فلوهای گرفتن تأییدیه از کاربر: ایجاد اعتماد در مشتریان جدید و افزایش حفظ مشتری

پیام تأیید سفارش این اعتماد را در مشتریان شما ایجاد می‌کند که خرید آن‌ها دریافت شده است و در حال پردازش است. اگر بعد از خرید هیچ پیام تأییدی دریافت نکنید، چقدر نگران می‌شوید؟

حالا، می‌توانید به مشتریان خود قدرت انتخاب بدهید. ترجیح می‌دهند آپدیت‌های سفارش و ارسال محصولات خود را کجا دریافت کنند؟ در صفحهٔ تأیید سفارش خود چیزی بی‌واسطه‌تر ارائه کنید، مثل وب پوش نوتیفیکیشن، پیام اس‌ام‌اس یا آپدیت‌های فیسبوک.

به این ترتیب مشتری شما می‌تواند کانالی را که با آن راحت‌تر است انتخاب کند و شما می‌توانید آپدیت‌های فوری را با ارسال بسته‌شان در اختیارشان قرار دهید.


مثلا می‌توانید به مشتری بگویید یکی از آپشن‌های زیر را انتخاب کند:

  • نوتیفیکیشن پیام‌رسان (مسنجر) فیسبوک/پوش اس‌ام‌اس با تأیید خرید و ایمیل پیگیری
  • نوتیفیکیشن پیام‌رسان فیسبوک/پوش/اس‌ام‌اس، وقتی که محصولات ارسال شده‌اند و ارسال ایمیل پیگیری بعد از آن
  • نوتیفیکیشن پیام‌رسان فیسبوک/پوش/اس‌ام‌اس، وقتی محصولات در راه تحویل هستند و ارسال ایمیل پیگیری بعد از آن

پیام‌های تأیید همچنین به شما فرصت می‌دهند که علاوه بر افزایش فروش جمعه سیاه برای خرید بعدی تخفیف ارائه کنید. اگر در خرید فعلی همه چیز خوب پیش رفته باشد، به احتمال زیاد مشتری شما برای خرید دیگری برخواهد گشت.

تعطیلات و تخفیف‌های آخر سال مخصوصا حراجمعه برای همه زمان پرمشغله‌ای است و اگر باهوش باشید، از همین حالا در حال آماده شدن هستید. خوشبختانه، با ابزار مارکتینگ اتومیشن مناسب، قادر خواهید بود که گردش‌های کار مارکتینگ اتومیشن بلک فرایدی را ظرف چند دقیقه راه‌اندازی کنید.

به این دلیل که چند دقیقه از زمان فعلی شما ممکن است درآمد قابل توجهی در آینده برای شما به همراه داشته باشد و در تعطیلات خرید شما را از یک سردرد دیگر نجات دهد. به‌علاوه، به‌طور ناخودآگاه روابط جدید بی‌نظیری با مشتریان خود برقرار می‌سازید.

نویسنده:‌ Industry Dive

این محتوا، ترجمه‌ایست از مقالۀ
3 Black Friday marketing automation workflows that create lifelong customers
مترجم: سوسن کی‌احمدی

مطالب جدید

تناسب بازار محصول مدیریت محصول نمونه‌های کاربردی وبلاگ

نقشۀ راه دستیابی به تناسب بازار-محصول

لایه‌های پنج‌گانهٔ هرم تناسب بازار-محصول از پایین به بالا عبارت‌اند از: مشتری هدف شما، نیازهای برآورده‌نشدهٔ مشتری شما، ارزش پیشنهادی شما، مجموعهٔ امکانات شما و تجربهٔ کاربری شما (UX).

بیشتر بخوانید
مناسبت‌های پایان سال نگهداشت مشتری نمونه‌های کاربردی وبلاگ

مناسب‌ترین درصد تخفیف برای کمپین حراجمعه

بلک فرایدی یا همان جمعۀ سیاه یا حراجمعۀ خودمان، حالا، این روزها، بسیار متفاوت برگزار می‌شود. مخصوصا اگر آن را با شروع محقرانه‌اش در دهۀ نود میلادی مقایسه کنیم!

بیشتر بخوانید
تجربه مشتری وبلاگ

مقدمه‌ای بر تست کاربردپذیری

تست کاربردپذیری (usability testing) به این می‌پردازد که افراد واقعی را به تعامل با وب‌سایت، اپلیکیشن یا دیگر محصولی که ساخته‌اید ترغیب کنید و رفتار و واکنش‌های آن‌ها را نسبت به آن زیر نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید