مارکتینگ آتومیشن چیست؟

خلاصه: با استفاده از ابزارهای آتومیشن می‌توانید تجربه‌های افراد را براساس رفتارها، ترجیحات، خرید، فعالیت و موارد دیگر سفارشی‌سازی کنید. مشتریان شما احساس می‌کنند هر پیام بازاریابی را مختص آن‌ها ایجاد کرده‌اید و همین مسئله باعث می‌شود به برندتان بیشتر اعتماد کنند. و از کسانی که عاشق کسب‌وکار شما هستند (و دربارۀ شما با دیگران حرف می‌زنند) مخاطب وفادار خواهید ساخت.
درباره مارکتینگ آتومیشن

فهرست مطالب

مارکتینگ آتومیشن (Marketing Automation) چیست؟

منطق یا قوانینی که نرم‌افزار بازاریابی را قادر می‌سازد کنترل ارتباطات مشتری یا فرایندهای پشت‌صحنۀ کسب‌وکار را به شکلی که افراد انجام می‌دادند، به عهده بگیرد. آتومیشن به بازاریاب‌های کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند بدون استفاده از منابع و چارچوب ذهنی‌ آن‌ها، استراتژی‌شان را پیاده کنند. این فناوری زمانی بیشترین کارآیی را دارد که مخاطب ثابت و استراتژی‌ پرورشی (Nurturing Strategy) برای اجرا داشته باشید، اما برای جذب مشتریان جدید و تولید سرنخ هم روش مؤثری است.

این هم فقط یک نمونه از کارهایی که نرم‌افزار مارکتینگ آتومیشن می‌تواند برای کسب‌وکار شما انجام دهد: تعیین می‌کند که کدام بخش‌های کمپین تبلیغاتی در حال اجرا مؤثر است، سپس براساس آن بهینه‌سازی انجام می‌دهد. بنابراین، به جای این‌که مجبور باشید هر بار با تغییر مسیر مشتری شما هم تغییر جهت دهید، می‌توانید استراتژی‌ مناسب سفر مشتریان خود را که پلتفرم آتومیشن مارکتینگ باید پیشاپیش اجرا کند، تعیین کنید.

ممکن است استراتژی‌ شما غیر از ایمیل‌های اتوماتیک، شامل ریتارگتینگ تبلیغات، A/B تست و ابزارهای دیگری نیز باشد که به شما کمک می‌کنند بازاریابی خود را اتوماتیک کنید و مطمئن شوید در تمامی مراحل سفر مشتریان در کسب‌وکارتان با آن‌ها در ارتباط هستید.

دریافت کتاب‌ رایگان راهنمای شروع سریع مارکتینگ آتومیشن​
اگر شما هم قصد دارید برای کسب‌وکار خودتان یک مارکتینگ آتومیشن راه‌اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی، این کتاب را مطالعه کنید. اطلاعات کامل راجع به چگونگی پیاده‌سازی مارکتینگ آتومیشن، جلب نظر تیم فنی و همکاری با تیم فروش برای گرفتن بهترین نتیجه از پیاده سازی مارکتینگ آتومیشن از اولین نکاتی است که در این کتاب مطالعه می‌کنید.

تک‌تک مشتریان مهم هستند. اما، وقتی کسب‌وکاری را اداره می‌کنید، ممکن است وقت نداشته باشید که هر بار که لازم است با آن‌ها حرف بزنید، کمپین یکباره (one-off campaign) ایجاد کنید. مارکتینگ آتومیشن به شما کمک می‌کند گفت‌وگوها ادامه داشته باشد، پس می‌توانید روابط خود با مشتری- و کسب‌وکارتان را گسترش دهید.

مارکتینگ آتومیشن به چه معناست؟

مارکتینگ آتومیشن از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که دیگر لازم نیست برای حرف زدن با مخاطبان خود یا تگ کردن دستی مشتریانی که به محصولی از فروشگاه شما علاقه نشان داده‌اند، ایمیل یکباره (one-off) ارسال کنید. در واقع، می‌توانید آتومیشن را به گونه‌ای تنظیم کنید که استراتژی‌ شما را به روش دلخواه‌تان اجرا کند و این استراتژی‌ در پس‌زمینۀ کسب‌وکارتان اجرا خواهد شد. راهی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا در خدمت مشتریان خود باشید، حتی وقتی در تعطیلات هستید.

با استفاده از ابزارهای آتومیشن می‌توانید تجربه‌های افراد را براساس رفتارها، ترجیحات، خرید، فعالیت و موارد دیگر سفارشی‌سازی کنید. مشتریان شما احساس می‌کنند هر پیام بازاریابی را مختص آن‌ها ایجاد کرده‌اید و همین مسئله باعث می‌شود به برندتان بیشتر اعتماد کنند. و از کسانی که عاشق کسب‌وکار شما هستند (و دربارۀ شما با دیگران حرف می‌زنند) مخاطب وفادار خواهید ساخت.

مارکتینگ آتومیشن چه کاری انجام می‌دهد؟

به شما کمک می‌کند مشتریان خود را درک کنید.

باعث می‌شود تعاملات‌تان با آن‌ها پربارتر- و سودآورتر شود. بنابر گزارشی در سال 2018، هشتاد درصد مشتریان بیشتر از برندهایی خرید می‌کنند که تجربه‌های سفارشی‌سازی‌شده و مرتبط ارائه می‌کنند.

شخصی‌سازی‌ها اغلب وفاداری مشتری را هم افزایش می‌دهد. در نظرسنجی‌ای سال 2017، 44 درصد مصرف‌کنندگان اعلام داشتند که تعاملات شخصی‌سازی‌شده باعث شده که دوباره از شرکت خرید کنند. مشتریان قدر این را می‌دانند که شرکت‌ها با پیام‌های شخصی‌سازی‌شده مثل فرد خاصی با آن‌ها برخورد می‌کنند نه مثل انبوهی از مصرف‌کنندگان ناشناس.

به شما اجازه می‌دهد استراتژی‌های پیچیده‌ای را اجرا کنید.

استراتژی رفتار کردن در ارتباطات بازاریابی فقط به این نیست که بارها با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید-به این است که معنادارترین زمان برای تعامل با خریداران احتمالی یا مشتریان را بسنجید و تشخیص دهید.

برای این منظور، بسیاری از شرکت‌ها از کمپین‌های قطره‌ای (drip campaigns) استفاده می‌کنند، به این معنی که مجموعه‌ای از ایمیل‌های از پیش نوشته‌شده (pre-written) را در بازه‌های منظم ارسال می‌کنند. اما، ابزارهای آتومیشن هم وجود دارد که به بازاریاب‌ها امکان می‌دهد برای اجرای استراتژی‌های پیچیده‌تر، گردش‌ کار را در نظر بگیرند و ایجاد کنند. در میل‌ چیمپ (Mailchimp)، سازندۀ سفر مشتری (Customer Journey) نه‌تنها به شما امکان می‌دهد ایمیل‌هایی بسازید که در لحظات مناسب به دست افراد می‌رسد؛ بلکه به شما کمک می‌کند مخاطب خود را براساس تعامل سازمان‌دهی، غربال (clean) و مدیریت کنید.

در هر صنعتی که باشید، هدف این است که به طور منظم و در طول زمان برای مشتری ارزش‌آفرینی کنید و رابطه و آگاهی‌شان نسبت به برند را بهبود ببخشید. مارکتینگ آتومیشن (Marketing Atumation) (به همراه استراتژی‌تان) به شما امکان می‌دهد به مخاطب باکیفیت‌تری دست یابید و کمپین‌های خود را پیچیده‌تر کنید، چراکه با مارکتینگ آتومیشن می‌توانید براساس علایق و رفتارهای سگمنت‌های مختلف مخاطب خود و حتی داده‌های نرم‌افزار CRM، پیام‌های سفارشی برای آن‌ها ارسال کنید. می‌توانید برای بهبود مدیریت ارتباط با مشتری، پیام‌های شخصی‌سازی‌شده را براساس فعالیت‌های مشتری زمان‌بندی کنید.

به تیم‌تان امکان می‌دهد بر وظایف سطح بالاتر تمرکز کنند.

راهکارهای آتومیشن در دنیای دیجیتال مارکتینگ شیوع بیشتری می‌یابد و به بازاریاب‌ها کمک می‌کند کارآمدتر باشند. آن‌ها با اتوماتیک کردن برخی از وظایف تکراری دستی، که معمولاً خودشان باید انجام می‌دادند، قادر هستند بر جنبه‌های ارزشمندتر کارشان و وجه استراتژی پرورش سرنخ (lead nurturing) و حفظ مشتری (customer retention) تمرکز کنند.

برای مثال، وقتی تیم‌تان پیام‌های بازاریابی را به طور اتوماتیک زمان‌بندی و ارسال می‌کند، می‌توانید بر بهبود تجربۀ مشتری و پاسخگویی به سؤالات یا حل و فصل مسائل تمرکز کنید.

در زمان و منابع شما صرفه‌جویی می‌کند.

مارکتینگ آتومیشن به شما کمک می‌کند در زمان صرفه‌جویی کنید، تعاملات را بهبود ببخشید، بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنید و با اتومات کردن گردش کار (workflow automation)، حاشیۀ سود (bottom line) خود را افزایش دهید. با پیام‌های دقیق و معتبر، مشتریان شما را به صورت شخصی‌سازی‌شده مورد توجه قرار می‌دهد، انگار که مخاطب شما دوست‌تان است، فرقی نمی‌کند که طرفداران شما صد نفر باشند یا میلیون‌ها نفر. برای مثال می‌توانید از تگ‌های ادغام (merge tags) در ایمیل استفاده کنید تا ایمیل با نام مشتری شروع شود، یا می‌توانید در مناسبت‌های مهم مثل روز تولد، با افراد ارتباط برقرار کنید.

مارکتینگ آتومیشن چطور عمل می‌کند؟

آتومیشن به اطلاعات بستگی دارد. هر بار که کسی عضو فهرست شما می‌شود، چیزی از فروشگاه شما می‌خرد، یا روی تبلیغات شما کلیک می‌کند، داده‌های ارزشمندی در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر برای مثال از میل چیمپ (Mailchimp) استفاده کنید، داده‌های مخاطب شما همه در یک محل قرار دارد درنتیجه می‌توانید به دیدگاهی کل‌نگرانه دربارۀ مخاطب خود دست یابید. تقسیم‌بندی تصویری از داده‌ها نیز ارائه می‌کند-مثلاً این که مخاطبان شما در کجا واقع هستند، چند وقت یکبار با ایمیل‌های شما تعامل می‌کنند، و بینش‌های دیگری-که می‌تواند آن‌ها را به نقشه‌ای تبدیل کنید که راهنمای مشتریان شما برای انجام اقدام مورد نظر در زمان‌های مختلف تعامل خواهد بود.

برای ردیابی رفتار افراد برروی وب‌سایت‌تان و ثبت مکان‌هایی که می‌روند، کارهایی که انجام می‌دهند و آن‌چه خرید می‌کنند، از کوکی‌های مرورگر (browser cookies) هم می‌توانید استفاده کنید.

بعد نوبت بخش «بازاریابی» مارکتینگ آتومیشن است. به سیستم خود چند تکه اطلاعات بدهید، ازجمله:

  1.  چه پیام‌هایی می‌خواهید ارسال کنید و چه تگ‌هایی می‌خواهید به محتوا اضافه یا از آن حذف شود
  2. کدام‌ سگمنت‌های مخاطب‌تان را می‌خواهید تارگت کنید
  3.  آتومیشن تحت چه شرایطی باید فعال شود

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، سیستم شما درست وقتی که احتمال تبدیل شدن آن بیشتر است، با آن‌ها تعامل می‌کند.

دانش خودتان راجع به نرم‌افزارهای مارکتینگ آتومیشن را گسترش دهید.
حالا که اطلاعاتی راجع به مارکتینگ آتومیشن‌ها کسب کرده‌اید، دانش خودتان در زمینۀ نرم‌افزارهای مارکتینگ آتومیشن و کارهایی که انجام می‌دهند را گسترش دهید و با چند برند معروف ایرانی و خارجی در این زمینه آشنا شوید.

5 ابزار ضروری مارکتینگ آتومیشن برای بازاریاب‌های کسب‌وکارهای کوچک

هنگام انتخاب ابزارهای آتومیشن، لازم است اهداف کسب‌وکار خود را در نظر بگیرید. ابزارهای آتومیشن گردش کار (workflow) ویژه هستند که می‌توانید برای انجام کارهای مختلف تنظیم کنید و به شما کمک خواهند کرد اهدافی را که برای استراتژی‌ بازاریابی خود تعیین کرده‌اید، محقق کنید.

بعضی از ابزارهایی که مارکتینگ آتومیشن در اختیار شما قرار می‌دهد موارد زیر است:

  • ایمیل آتومیشن (Email Automation): برای حذف وظایف تکراری از مسئولیت خود، یک ایمیل را-مثل پیام خوشامدگویی یا سبد خرید را ترک کرد-اتوماتیک کنید یا اگر مجموعه‌ای از مطالب وجود دارد که می‌خواهید مشتریان‌تان دریافت کنند، کمپین قطره‌ای (drip campaign) به راه‌اندازید. وقتی مشتری واجد تمامی معیارهای لازم برای ورود به سیستم آتومیشن شما باشد، تمامی ایمیل‌های موجود در گردش کار (workflow) را فعال خواهد کرد.
  • سفر مشتری (Customer Journey): دلیل نامگذاری آن این است که به شما امکان می‌دهد نقشۀ موردنظرتان برای تعامل مشتریان با برند خود را ترسیم و تکامل این رابطه را با گذشت زمان مشاهده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند بیشتر تجربۀ مبدأ به مقصد (end-to-end experience) را در نظر بگیرید. ایمیل یکی از تعاملاتی است که می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که با رسیدن مشتریان به مرحلۀ تحویل جرنی شخصی‌سازی‌شده توسط سیستم، ارسال شود، اما این ابزار فراتر از ایمیل است. با سازندۀ سفر مشتری (Customer Journey)، دقیقاً این کار را انجام می‌دهید-ایجاد سفر (جرنی) برای مشتریان، اما برای رفتن به تعاملات مختلف در نقشۀ شما باید منطقی وجود داشته باشد مثل دریافت ایمیل یا حذف شدن از گروه.
  • زمان‌بندی (Scheduling): از ایمیل و پست‌های شبکه‌های اجتماعی گرفته تا ارسال پیامک، با تنظیم تاریخ و زمان مورد نظر برای ارسال محتوا می‌توانید بازاریابی موفقی داشته باشید.
  • ریتارگت کردن (Retargeting): با ریتارگت کردن ایمیل‌ها و تبلیغات به راحتی می‌توانید چیزهایی را که افراد در سایت شما دیده‌اند، به آن‌ها یادآوری کنید و برای آن‌ها مسیر مشخصی برای برگشت به فروشگاه و خرید فراهم کنید. هنگام ایجاد استراتژی‌ خوب است به خاطر داشته باشید که افراد همیشه همان بار اول چیز را نمی‌خرند. ممکن است حواس‌شان پرت چیز دیگری شود یا ممکن است در آن زمان آمادگی نداشته باشند. ریتارگت کردن را یک سقلمۀ ملایم تصور کنید که افراد را وا می‌دارد به محصول شما آنقدر فکر کنند تا متوجه شوند نمی‌توانند بدون آن زندگی کنند.
  • بهینه‌سازی و پیشنهادها (Optimization & recommendations): با پیشنهاد محصول، محتوای پویا، بهینه‌سازی زمان ارسال و A/B تست، تمامی ابزارهای لازم برای معنادارتر و ارزشمندتر کردن تعاملات‌تان با مشتریان را در اختیار دارید.

مارکتینگ آتومیشن برای تجربۀ مشتری چه معنایی دارد؟

افراد قبل از خرید، وب‌سایت را مطالعه می‌کنند، بررسی می‌کنند چه محصولی می‌خواهند، دربارۀ آن فکر می‌کنند و دست آخر برای خرید بر می‌گردند. به این مسیر سرگردانی، سفر مشتری (customer journey) گفته می‌شود و برای هر کس متفاوت است.

به شما کمک می‌کند با طرفداران جدید ارتباط برقرار کنید…

اگر فردی به محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، علاقه نشان داد و در سایت شما، ایمیل خود را در فرم پاپ-آپ اشتراک وارد کرد، می‌توانید با ارسال ایمیل خوشامدگویی، خودتان را معرفی کنید و دلیلی برای ماندن به او بدهید.

…و چیزهای بیشتری بفروشید.

خوب است که چیزی به مشتریان خود بفروشید، اما با آتومیشن می‌توانید این کار را بدون ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی زیاد انجام دهید.

بیایید مخاطبی را در نظر بگیریم که از طریق فرم پاپ‌-آپ بر روی وب‌سایت شما، ثبت نام کرده است. وقتی این مخاطب در جهت خرید پیش‌ می‌رود، مثلاً چیزی در سبد خرید خود قرار می‌دهد، اما چک‌اوت انجام نمی‌دهد، می‌توانید تنظیمات را طوری انجام دهید که برای او ایمیلِ سبد خرید را ترک کردید (abandoned cart) ارسال شود.

در این بین، می‌توانید برای افرادی که مدت‌ها با شما تعاملی نداشته‌اند، گهگاه ایمیل‌های یادآور ارسال کنید. برای مثال، ریتارگت کردن ایمیل‌ها به آن‌ها یادآوری می‌کند که چیز فوق‌العاده‌ای را بر روی وب‌سایت شما مشاهده کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که دست‌کم برخی از آن‌ها هنوز علاقه‌مند باشند و با تماس شما اقدام به خرید می‌کنند.

رابطۀ توأم با اعتماد دو طرفه ایجاد می‌کند.

وقتی محتوای مناسب برای مشتریان ارسال می‌کنید، به آن‌ها نشان می‌دهد که برای‌شان اهمیت قائل هستید. هر چقدر پیام‌های خود را هدفمندتر کنید، اعتماد آن‌ها به شما برای تداوم ارائۀ محصولات یا خدمات با کیفیت بیشتر خواهد بود. حتی می‌توانید با استفاده از آتومیشن برای افرادی که واجد برخی معیارهای وفاداری یا هزینه‌ای هستند، کدهای تخفیف یا دیگر تخفیف‌ها را ارسال کنید.

برخی از بهترین شیوه‌های مارکتینگ آتومیشن کدام است؟

1-  دقیقاً بیان کنید به چه چیزی امیدوار هستید دست یابید.

تمامی‌ داده‌هایی را که دربارۀ استراتژی‌های فعلی بازاریابی خود در اختیار دارید، جمع‌آوری کنید و برای آن‌چه که می‌خواهید با آتومیشن به دست آورید، هدف مشخص کنید. پس از آن قادر خواهید بود میزان پیشرفت خود را اندازه‌گیری (ارزیابی) کنید. همچنین می‌توانید نمونه‌هایی از کمپین‌های مارکتینگ آتومیشن موفق را جمع‌آوری کنید و از آن‌ها ایده بگیرید.

2- به این فکر کنید که مخاطب خود را می‌خواهید چگونه بخش‌بندی کنید.

مارکتینگ آتومیشن زمانی بیشترین نفع را برای شما دارد که تا حد امکان هدفمند باشد. این‌که چه کسانی را باید تارگت کنید، به محصولات یا خدمات-و پایگاه مشتریان شما بستگی دارد. بخش‌بندی از عناصر اصلی آتومیشن موفق است، پس برای آن وقت صرف کنید. کیفیت انجام کار بهتر از سرعت انجام آن است.

شاید محصولاتی دارید که مورد توجه گروه‌های سنی مختلف است. در این حالت، می‌خواهید براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بخش‌بندی کنید. شاید خدمات شما مورد توجه افرادی است که در شرکت‌های خود سطوح مسئولیتی مختلفی دارند. اگر این چنین است، براساس سطح مسیر شغلی بخش‌بندی کنید.

3- فلوچارت ترسیم کنید.

مارکتینگ آتومیشن در کل دربارۀ اگر-آنگاه است. مشخص کنید چه زمانی می‌خواهید افراد وارد گردش کار شما شوند-مثل پیوستن به فهرست مشترکان شما و پس از آن تعیین کنید این افراد چه وقت به جلو حرکت داده شوند.

سازندۀ سفر مشتری (Customer Journey) ما راهی در اختیار شما قرار می‌دهد تا این نوع جریان اگر-آنگاه را که مشتریان شما وارد آن خواهند شد، ترسیم کنید. اگر، برای مثال، کسی با ایمیل خوش‌آمدگویی شما تعامل کند، در این صورت آفری مرتبط با اقدامی که انجام داده است، دریافت می‌کند. اگر فرد از آفر استفاده کند، نام او در گروهی قرار داده می‌شود که تخفیف‌ها و آفرهای ثابت و مانند این‌ها دریافت می‌کند.

4- هر چیزی را امتحان کنید.

با A/B تست، عملکرد کمپین‌های خود را پیگیری کنید. موضوعات، عکس‌ها، پیام، یا زمان‌های ارسال مختلف را امتحان کنید تا بفهمید چه چیزی با مخاطب شما بیشترین هماهنگی را دارد.

اگر برخی از پیام‌های هدفمند شما عملکرد خوبی ندارند، می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید و کمپین بعدی خود را بهبود ببخشید. همچنین، می‌توانید وجوه مشترک کمپین‌های موفق خود را بررسی کنید و این دریافت‌ها را در تلا‌ش‌های بازاریابی آتی خود به کار گیرید.

استراتژی‌ مارکتینگ آتومیشن مختص خود بسازید

مهم نیست در چه صنعتی هستید، به راحتی می‌توانید مارکتینگ آتومیشن را برای هر موقعیتی تنظیم کنید. پس از آن‌که اهداف‌تان را مشخص کردید، پیام‌تان را ایجاد کردید و دربارۀ معیارهایی گردش کارتان را فعال خواهد کرد، تصمیم‌گیری کردید، می‌توانید روابط پایدار با مشتریان خود برقرار کنید.

دربارۀ مارکتینگ آتومیشن بیشتر بدانید
دربارۀ سفر مشتری (Customer Journey)

در این مقاله، به سفر مشتری (Customer Journey)، که از امکانات میل چیمپ است، بیشتر پرداخته می‌شود، تا به شما کمک کنیم مسیرهای بازاریابی پویا و اتوماتیک برای مخاطبان خود به وجود آورید. یک نقشۀ سفر با چندین نقطۀ شروع، شاخه و فعالیت‌های منحصربه‌فرد ایجاد کنید تا هر یک از مخاطبان شما تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده داشته باشد.

سفر مشتری (Customer Journey) ایجاد کنید

با استفاده از امکان سازندۀ سفر مشتری (Customer Journey)، گردش‌های کار (workflow) اتوماتیک و منحصربه‌فردی برای بازاریابی ایجاد کنید که تگ‌ها را براساس رفتار مخاطب اضافه کند، ایمیل‌های مرتبط ارسال کند و دیگر وظایف مهم را به جای شما انجام دهد.

تمامی نقاط شروع

هر سفر مشتری (Customer Journey) یک نقطۀ شروع (starting point) دارد که مخاطبان را براساس شرایطی که تعیین کرده‌اید به گردش کار (workflow) اضافه خواهد کرد.

نقشه‌های اتوماتیک برای سفر مشتری ایجاد کنید

نقشه‌های اتوماتیک برای سفر مشتری ایجاد کنید تا برای هر مخاطب شما تجربه‌های منحصربه‌فردی خلق کند. با ابزار مارکتینگ آتومیشن، می‌توانید پرتعامل‌ترین مشتریان خود را پیدا کنید، علایق آن‌ها را بشناسید و هر جا لازم است در دسترس باشید.

نحوۀ شروع سفر مشتری خود را انتخاب کنید

از خرید و ترک سبد خرید گرفته تا ثبت‌نام برای بازاریابی شما، مارکتینگ آتومیشن تمامی نقاط شروع آتومیشن را که نیاز دارید تا مطمئن شوید در لحظۀ مناسب با افراد مناسب تعامل خواهید داشت، در اختیار دارد. هر آتومیشنی به شروع نیاز دارد، چیزی را انتخاب کنید که برای کسب‌وکار شما جواب می‌دهد.

 مهم‌ترین نکات برای طراحی کمپین‌های اتوماتیک مؤثر

وقتی کمپین‌های اتوماتیک ایجاد کردید، می‌توانید مشتریان را درگیر نگه دارید، بدون این که زحمت ارسال یک به یک پیام‌ها را به خودتان بدهید. اما چطور می‌توانید بدون از دست دادن صحت و دقت، ارتباط را اتوماتیک کنید؟ ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. با مارکتینگ آتومیشن به راحتی می‌توانید تولد مشتریان را تبریک بگویید یا از آن‌ها برای خرید تشکر کنید. با ایجاد کمپین‌های هدفمند و شخصی‌سازی‌شده‌ای که با تاریخ، ایونت یا فعالیت خاصی فعال و ارسال می‌شوند می‌توانید پیام‌هایی تأثیرگذاری و مطابق با شکل و ظاهر برندتان و متناسب با مشتریان‌تان ارسال کنید. حتی وقتی سایت شما پر از چیزهای خوب است، گاهی حواس مشتری با ویدئویی از یک گربه یا وراجی‌های یک آدم مشهور پرت می‌شود و سایت شما را بدون خرید چیزی که می‌خواستند، ترک می‌کنند. توپو دیزاینز شرکتی در کلورادو است که در زمینۀ تولید محصولات سبک زندگی در فضای باز فعالیت می‌کند. این شرکت می‌دانست با ایجاد کمپینی مناسب سبد خرید رهاشده (abandoned cart) به راحتی می‌تواند این مشکل را حل کند، پس متغیرهای مارکتینگ آتومیشن سبد خرید رهاشدۀ را تست کردند تا بفهمند برای برگرداندن مشتریان چه کاری انجام دهند. نتیجه؟ ایمیلی دربارۀ سبد خرید رهاشده که که نرخ کلیک آن همیشه 20 درصد است.

نکاتی دربارۀ ریتارگت کردن بهتر کمپین‌ها

ممکن است زیرکانه‌ترین طرح بازاریابی جهان را داشته باشید و مشتریان باز هم اولین باری که چیزی را می‌بینید، روی آن کلیک نکنند. فرقی نمی‌کند که تبلیغات شما را در فیسبوک دیده باشند یا در اینستاگرام یا هر کانال دیگری، تا آن‌چه را که شما از راه‌های مختلف به دست آورده‌اید، نبینند، خرید نمی‌کنند. این جا است که تبلیغات بازاریابی مجدد گوگل (Google remarketing ads) اهمیت می‌یابد. این ابزار به شما کمک می‌کند به افرادی که به محصولات شما علاقه نشان‌ داده‌اند، دسترسی پیدا کنید-هر زمان که آنلاین می‌شوند-و وقتی برای خرید آمادگی دارند، آن‌ها را به فروشگاه خود برگردانید.

ترکیب پیام سبد خرید رهاشده و پیشنهاد محصول

وقتی مشتری چیزی را در سبد خرید خود رها می‌کند، یادآوری این مسئله به آن‌ها فقط از روی ادب است. و مسئله فقط نزاکت نیست، برای کسب‌وکارها هم نتایج واقعی به دنبال دارد-متوجه شده‌ایم که کاربر معمولی ما با مارکتینگ آتومیشن سبد خرید ترک‌شدۀ خود آنقدر کسب درآمد می‌کند که هزینه‌های حساب مارکتینگ آتومیشن خود را بپردازد. با پیام‌رسانی دربارۀ سبد خرید رهاشده نه‌تنها به مشتریان یادآوری می‌کنید که برگردند و کالای اصلی را که دیده‌اند، خریداری کنند؛ بلکه با استفاده از سابقۀ خرید و رفتارشان برروی سایت‌تان می‌توانید اقلام مشابهی را که ممکن است دوست داشته باشند، به آن‌ها پیشنهاد کنید.

چطور بهترین محرک‌های ایمیل آتومیشن خود را شناسایی کنید

ایمیل‌های اتوماتیک تعامل را بهبود می‌بخشند و حاشیۀ سودتان را افزایش می‌دهند. این پیام‌ها در نتیجۀ فعالیت‌های خاصی که مشتری انجام می‌دهند، فعال می‌شوند؛ مثل عضویت در فهرست ایمیل یا خرید محصول. ممکن است حتی با عدم فعالیت فعال شوند-مثل وقتی که مشتری محصولی را وارد سبد خرید خود می‌کند اما آن را نمی‌خرد. اگرچه این پیام‌ها کسب‌وکار را تقویت می‌کنند، خوب است چیزی را که می‌فرستید و دلیل آن را ارزیابی کنید.

گاهی مشتری قبل آن‌که آمادگی خرید داشته باشد، در فروشگاه آنلاین شما سرگردان می‌شود. در واقع، 97 درصد کسانی که برای اولین بار به سایتی سر می‌زنند، بدون خرید چیزی آن را ترک می‌کنند. این جا است که ریتارگتینگ (retargeting) مثل کلید عمل می‌کند. تبلیغات‌ بازاریابی مجدد گوگل (Google remarketing ads)-که به تبلیغات ریتارگتینگ (retargetign ads) هم معروف است، بازدیدکنندگانی را که فروشگاه شما را ترک کرده‌اند، برمی‌گرداند.

این تبلیغات به خریداران در بسیاری از دیگر کانال‌های وب می‌رسد، خواه در حال خواندن مقاله باشند، به موسیقی گوش می‌کنند یا در جای دیگری به خرید مشغول هستند. و وقتی در مارکتینگ آتومیشن خود، تبلیغاتی برای تارگت مجدد ایجاد می‌کنید (retargetign ads)، به طور اتوماتیک تبلیغاتی ایجاد خواهیم کرد که در زمان مناسب در مکان مناسب نمایش داده می‌شوند.

راجع به مارکتینگ آتومیشن‌ بیشتر بخوانید

با این چهار کمپین اتوماتیک، مشتریان جدید را به مشتریان ثابت تبدیل کنید

یافتن مشتری جدید هیجان‌انگیز است، اما وقتی بهتر می‌شود که مشتری دوباره و دوباره به فروشگاه شما برگردد. با مارکتینگ آتومیشن، از همیشه راحت‌تر می‌توانید کاری کنید که خریدارن برای خرید بیشتر نزد شما برگردند. همه چیز با اولین ایمپرشن شما شروع می‌شود و آتومیشن‌های خوشامدگویی کمک‌تان می‌کنند بهترین خودتان باشید. بعد از خرید می‌توانید با نوتیفیکیشن سفارش، که با شکل و ظاهر برندتان مطابقت دارد، علاقۀ آن‌ها به خودتان را محکم‌تر کنید. حتی می‌توانید به پاس وفاداری مشتری، تولد او را تبریک بگویید. 

قهوه فروشی هنری چطور با مارکتینگ آتومیشن کاری کرد که مشتریان حس کنند مثل «خانواده» هستند

در خانۀ قهوۀ هنری در سانفرانسیسکو، بو دادن قهوۀ عالی کاری خانوادگی است. در واقع، هراگ کلبیجان از مالکان فروشگاه، این حرفه را از پدرش هنری یاد گرفت، که از بچگی در مغازۀ شیرینی‌پزی پدرش در لبنان قهوه درست و سرو می‌کرد. اگرچه این شرکت حالا با فروشگاه آنلاین است و موجودیت دیجیتالی دارد، هراگ می‌خواست ارتباط واقعی با مشتریان خود داشته باشد. متوجه شد که با مارکتینگ آتومیشن نه‌تنها می‌تواند داستان خود را روایت کند؛ بلکه می‌تواند تعامل واقعی با مشتریان خود داشته باشد. 

بلینک چطور توانست کسب‌وکار خود را با ایمیل آتومیشن بسازد

برای شرکت امنیت خانگی بلینک، موفقیت با کمپین کیک‌استارتر شروع شد. بیش از 7000 حامی، بودجۀ موردنیاز آن‌ها را تأمین کردند و این حامیان به مخاطبانی متعهد تبدیل شدند. سپس، بلینک با استفاده از ابزارهای قدرتمند تست و گزارشگری میل چیمپ و انجام چند نظرسنجی، درصدد برآمد که بفهمد خواستۀ اصلی این مشتریان چیست. آن‌ها متوجه شدند که طراحی نیز درست به اندازۀ محتوا مهم است و ارسال ایمیل‌های رابطه‌ساز نیز به اندازۀ ارسال ایمیل‌های تبدیل ارزشمند است. در این مقاله، بلینک به ما می‌گوید چطور با بهینه‌سازی ایمیل آتومیشن خود توانستند بیش از 400000 محصول امنیتی بفروشند.

تبدیل خریداران بالقوه به مشتری با پیام‌های ریتارگت کردن محصول 

تحقیقات نشان می‌دهد که فقط 5% مشتریانی که به سایت شما سر می‌زنند، اقلامی را به به سبد خرید خود اضافه می‌کنند، بنابراین چگونه می‌توانید به 95% مابقی دسترسی پیدا کنید؟ با ایمیل‌های ریتارگت محصول می‌توانید- در واقع، به ازای هر مخاطب 90 برابر بیشتر از انبوه کمپین‌های معمولی، سفارش تولید می‌کنند.  این ایمیل‌های اتوماتیک برای مشترکانی ارسال می‌شوند که اقلام شما را مشاهده می‌کنند، اما بدون افزودن چیزی به سبد خرید خود، سایت شما را ترک می‌کنند. مؤثرترین پیام‌های ریتارگت محصول بهترین زمان ممکن را تست می‌کنند، محصول پیشنهاد می‌کنند، مخاطبان آن‌ها را شناسایی می‌کنند و به اهداف آن‌ها می‌پردازند. 

 چطور از ریتارگت کردن در کسب‌وکار خود استفاده کنید

وقتی مشتری سایت شما را بدون خرید چیزی را ترک می‌کند، ریتارگت کردن آن‌ها را نسبت به برندتان آگاه می‌کند و مسیر مشخصی برای بازگشت به فروشگاه به آن‌ها نشان می‌دهد. در حالت ایده‌ال، ریتارگت کردن بخشی از یک استراتژی‌ بلندمدت برای کسب‌وکارهایی است که طرفداران قابل اطمینانی دارند. در لحظات خاص به‌ویژه راهگشا هستند، مثل وقتی که می‌خواهید محصولات پرفروش خود را تبلیغ کنید، برای کالکشن جدید آگهی بدهید یا اقلام مازاد را برجسته نشان دهید. ببینید چطور تبلیغات ریتارگت (retargeting ads) بی‌وقفه در جریان است تا برند شما را به اولویت تبدیل کند و مشتریان احتمالی را به انجام اقدام بعدی ترغیب می‌کند.

چطور یک کسب‌وکار کوچک با ساخت تبلیغات ریتارگت سود سرمایۀ 3879% کسب کرد

کریس دالی، بنیانگذار 1250Ships.com، می‌خواست کمترین میزان زمان و هزینه را برای بازاریابی صرف کند، اما طوری به نظر برسد که انگار زیاد هزینه کرده است. چارۀ کار ریتارگت کردن بود. کریس با ایجاد تبلیغات بازاریابی مجدد گوگل (Google remarketing ad) در یک مارکتینگ آتومیشن، که به کسب درآمد بیش از 8200 دلاری رسید، 19 کاربر خرید-اولی را تور کرد و در 3 ماهۀ اول، سود سرمایۀ 3879% را نصیب خود کرد. با این تبلیغات، با مشتریان احتمالی در سراسر وب ارتباط برقرار کرد و برای برند خود شهرت و اعتبار ایجاد کرد. 

 

نویسنده:‌ وب سایت Mailchimp

این محتوا، ترجمه‌ایست از مقالۀ
Marketing Automation
مترجم: سوسن کی‌احمدی

مطالب جدید

تناسب بازار محصول مدیریت محصول نمونه‌های کاربردی وبلاگ

نقشۀ راه دستیابی به تناسب بازار-محصول

لایه‌های پنج‌گانهٔ هرم تناسب بازار-محصول از پایین به بالا عبارت‌اند از: مشتری هدف شما، نیازهای برآورده‌نشدهٔ مشتری شما، ارزش پیشنهادی شما، مجموعهٔ امکانات شما و تجربهٔ کاربری شما (UX).

بیشتر بخوانید
مناسبت‌های پایان سال نگهداشت مشتری نمونه‌های کاربردی وبلاگ

مناسب‌ترین درصد تخفیف برای کمپین حراجمعه

بلک فرایدی یا همان جمعۀ سیاه یا حراجمعۀ خودمان، حالا، این روزها، بسیار متفاوت برگزار می‌شود. مخصوصا اگر آن را با شروع محقرانه‌اش در دهۀ نود میلادی مقایسه کنیم!

بیشتر بخوانید
تجربه مشتری وبلاگ

مقدمه‌ای بر تست کاربردپذیری

تست کاربردپذیری (usability testing) به این می‌پردازد که افراد واقعی را به تعامل با وب‌سایت، اپلیکیشن یا دیگر محصولی که ساخته‌اید ترغیب کنید و رفتار و واکنش‌های آن‌ها را نسبت به آن زیر نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید